runlars.blogg.se

2019-09-30
19:15:51

Har djur en själ?

Har du någonsin undrat om djur har själar, som oss människor? De flesta kommer att säga ja inom asatro. Det som dock inte gör det så enkelt är att man först ska definiera vad en själ verkligen är.

 

Jag säger att allt som lever i naturen verkligen har en själ i någon eller annan form. Det är, förutom vad vi kan se och mäta, har det också någon form av eterisk substans. Men när du pratar om "själ", menar du ofta "själ" i betydelsen av själen i ett tänkande varelse som har känslor och en viss självmedvetenhet.

 


Eftersom du har läst ned till tredje stycket, är jag säker på att du håller med mig om att djur har själar. De som tycker att det är galen kommer förmodligen ha hoppat vidare. Kanske är du vänner med ett djur själv, eller har du fått ett djur nu begravd i din trädgård? I så fall menar jag att du kan vara säker på att din vän fortfarande finns i någon form. Antingen som bara som en själ, eller som en själ som har reinkarnerats i ett annat djur. Idén om reinkarnation / själavandring är förmodligen mest förknippad med östliga religioner som hinduismen. Men idén om detta passar också perfekt i asatro som jag ser det.

 


Många religiösa människor tror att själen är odödlig. Det håller jag inte med om. Eftersom allt i världen har en början och ett slut tror jag att detta också måste gälla din själ. Själen kan existera längre än kroppen. Det är fullt möjligt. Men själen kan också upplösas på något sätt.

 

 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: