runlars.blogg.se

2019-11-20
20:36:15

Torshov - Tors hov

 

I Oslo ligger några kilometer norr om Oslo centrum ett område som heter Torshov. Har du någonsin undrat var namnet "Torshov" kommer från?

 

Torshov var namnet på en gård som antagligen låg där redan på 6-700-talet. Ordet "hov" är det gamla nordiska namnet på "tempel". Gården hade därmed upprättat ett separat tempel där de kunde hedra sina gudar och gudinna. Först och främst Tor, åskens gud.

 

Vi vet inte exakt var byggnaden låg. Men det tros vara beläget i den nordöstra delen av Torshov-parken. Man tror också att en sådan byggnad byggdes med stolpar som bärande konstruktion. Så samma byggteknik som en stavkyrka.

 

Även om jag bor långt borta från Oslo nu besökte jag ofta staden när jag var yngre. På tal som jag var, var jag mycket i staden och gick också genom Torshovsparken och tänkte att det förmodligen var rimligt säkert att det måste ha varit et temprel här en gång. Jag tror också att jag bad en tyst bön till Tor när jag gick genom parken. När jag senare fick veta lite mer om stadens historia och vad namnet kom från, var det bara en bekräftelse på vad jag tänkte. Men det var trevligt att veta lite mer detalj.

 

Före kristendomen skedde ofta religiös verksamhet på det sättet som en stor jordbrukare med sysselsättning med religion använde vissa resurser för att inrätta et tempel eller eventuellt en harg (utomhus helig plats av stenar). Där kunde folket samlas när det fanns religiösa helgdagar. Detta beskrivs bland annat i flera av de norröna sagorna från Island.

 

Att ett platsnamn på detta sätt kan betyda att det fanns en förkristen helgedom där tidigare, det finns många exempel. Om ett platsnamn börjar med namnet på en gud eller gudinna och slutar med "hov", "hög," "full", "ve", "harg" eller något liknande, kommer det ofta att betyda att det var en plats för religiös aktivitet.

 

 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: