20:52:00
Gudarnas magiska getter
Det finns också en tredje get som nämns i Edda, nämligen Heidrun. Hon är en get som betar på taket på Valhall och förser dem med mjöd som kommer från hennes juver.
I djurens symbolik symboliserar geten lust och vitalitet. Getens horn är också symboliska för den bördiga naturen och det överflöd som naturen ger när gården går bra. Tidigare användes ofta gethorn för att dricka goda drycker från fester. Hos judar och tidiga kristna i Mellanöstern användes getter som offerdjur.
Under medeltiden fick symboliken en ny mening. Geten blev också en symbol för kristen synd och motstånd mot kristendomen. När Tarot-däcken fick dagens form på 1700-talet, illustrerades djävulkortet med en figur som är halv mänsklig och halv get. Flera av de europeiska gudarna från före kristendomen hade en liknande form. Du skulle lätt kunna betraktas som en djävulsdyrkare om du hade en sådan gud.

Målningen "The Witch's Sabbath" av Francisco Goya (1823)
Trots denna demonisering av getterna som började under medeltiden uppstod en ny rolig tradition som hade att göra med getter på 1200-talet. Att gå julboch. Åtminstone sägs det att detta dök upp på 1200-talet, men kanske är det också en tradition som började innan skandinaverna blev kristna?
Julbock var tidigare också namnet på geten som du offrade under julen, kanske bara slaktades för att ha mat till jul. Gå julboch innebar att ungdomar klädde sig ut som getter med mask och en trasig hudfälla och åkte till gårdarna för att sjunga och dansa. Där serverades de julmat. Detta kan tolkas som ett nytt sätt att fira Tors getter, eller åtminstone någon slags fortsättning av hedniska traditioner.
Jag har alltid gillade getter. Det verkar som att de är några väldigt nyfikna och viljiga djur, till skillnad från de mer likgiltiga fåren, som jag förväntar mig inte är så långt borta släktingar.